Nuotykiai
Sausio 19-28 dienomis Padangių gėlės dalyvavo oro balionų festivalyje Katare. Festivalyje dalyvavo net 55 balionai iš kurių net 10 komandų buvo iš Lietuvos. Kodėl? Dohos oro erdvė nėra labai paprasta. Miestas nėra didelis, tad svarbios institucijos labai arti viena kitos. Dėl to, visame mieste yra net keletas neskraidymo zonų, į kurias įskirsti tiesiog negalima. Turėdami 55 balionus, organizatoriai turėjo labai atsakingai rinktis starto vietas, kad nė vieną iš pilotų vėjai nenuneštų, kur nereikia. Tačiau, visa tai labai primena Vilniaus oro erdvę. Vilnius irgi mažas, irgi šalia oro uosto, Vilniuje irgi apstu draudžiamų zonų, todėl lietuviams tokie skrydžiai – kasdienybė. Organizatoriai…
2022 metų rugsėjo pradžioje įvyko tradicinės Gordon Bennett dujinių oro balionų varžybos. Jose šiais metais pirmą kartą dalyvavo „Padangių gėlių“ pilotas Romanas Mikelevičius. Dujiniai oro balionai, tai visiškai kita balionų atšaka. Tie balionai yra pripučiami lengvesnio nei oras vandenilio ir norint aukštėti yra metamas smėlis, o norint žemėti – leidžiamas vandenilis. Turint gerą balioną ir mokant gerai jį valdyti galima pasirinkti tinkamą aukšį (kuriame patinka tiek kryptis, tiek greitis) ir skristi labai ilgą laiką (net iki 90 valandų). Gordon Bennett varžybų tikslas labai paprastas – nusileisti kuo toliau nuo starto vietos.
Planuojant bet kokią pramogą visai svarbu yra žinoti, kiek gi ji užtruks, tiesa? Be to, turi gi būti kažkokia suplanuota skrydžio trukmė, galiausiai kuro turima tik tam tikram skrydžio laikui. Visgi, į klausimą kiek viskas truks atsakyti tiksliai negali niekas. Visada sakome, kad viskas turėtų užtrukti apie 3 valandas. Viena valanda skrydžio, šiek tiek laiko prieš skrydį, šiek tiek laiko sukrauti balioną po skrydžio ir grįžimas atgal su automobiliu. Kartais oro balionai nusileidžia gražioje vietoje, su puikiu privažiavimu, komanda greitai susipakuoja, grįžtant nėra kamščių – puiku. Tačiau būna, kad prie baliono nusigauti yra sunkoka, žolė aukšta, komandai nėra lengva…
Vilnius – ypatingas miestas oro balionams. Tai vienintelė sostinė Europoje, virš kurios reguliariai vykdomi komerciniai karšto oro balionų skrydžiai. Kodėl? Dauguma Europos sostinių yra arba labai didelės, arba turi šalia didžiulius oro uostus, kai kurie miestai yra prie jūros, kas tikrai nepalengvina padeties, o kai kur tiesiog nėra išvystyta oro balionų kultūra. Tačiau Vilnius net būdamas oro balionams draugišku miestu pateikia nemažai iššūkių pilotams. Visų pirma – geografinė padėtis. Į šiaurę turime didžiulius Nemenčinės miškus. Žinant, kad vėjai pasisuks į tą pusę reikia įsitikinti, kad pakaks greičio nuskristi iki miškų galo (reikėtų bent 25 km/h greičio).
Jeigu skrisite balionu, sužinosite, kad skrendama tik labai anksti ryte (vasaros vidury kylame jau 6:00) ir vėlai vakare, vėliausiai valandą iki saulėlydžio. Taip, būtų labai smagu, jei balionai galėtų skraidyti kiaurą dieną, tačiau čia mums prieštarauja gamta. Oro balionas skrenda tik su vėju, o vėjo srovės būna saugios tik anksti ryte ir vėlai vakare. Įdienojus vasarą ima aktyvėti saulė, kuri kepina pievas, miškus, ežerus – viską. Prasideda konvekciniai procesai (kaupiasi kamuoliniai debesys). Visa tai supurto oro sroves, jos pasidaro netolygios ir gali balioną tiesiog mėtyti į šonus, į viršų, į apačią, pvz sukti ratu virš ežero. Tokie dalykai vadinami…
Visų pirma reikia pabrėžti, kad dažniausiai oras būna tinkamas skristi, bet jei jau nutinka, kad ne, na, tokiu atveju nieko nepribursi ir tenka skrydį aštaukti ir laukti geresnių orų. Tačiau oreivių santykis su orais yra labai jautrus ir sudėtingas ir čia atsiranda daug įdomių niuansėlių. Užsisakius skrydį balionu reikia susitaikyti su keliais scenarijais. Tikrai gali būti taip, kad atėjus jūsų skrydžio dienai lis, pūs per stiprus vėjas ir viskas bus labai baisu. Ir nesvarbu kaip mes ir jūs to skrydžio laukmėme, teks ieškotis naujos datos. Nevertėtų nustebti, kad laisva diena nebus iš karto rytoj, kadangi rytojaus skrydis jau ko…
Labai dažnai prieš skrydį oro balionu keleiviai paklausia: “O tai kur leisimės?”. Mes juokais atsakom: “Pasakysim, kai nusileisim”. Tada, aišku, kyla klausimų, o tai pilotas visiškai nevaldo baliono, ar kaip čia viskas vyksta? Valdo, ir dar kaip. Gerai, tuomet kaip vairuoti oro balioną, kad jis skristų ten, kur nori tu? Techniškai balionas nėra vairuojamas, tačiau gerai pasiruošus skrydžiui, peržiūrėjus pakankamai orų prognozių modelių galima susidaryti bendrą vaizdą apie vėjo krypčių ir greičių tendencijas skirtinguose aukščiuose. Pagal tai pasirenkame starto vietas taip, kad skrydis būtų kuo vaizdingesnis. Pavyzdžiui, kad Trakuose skristume virš Trakų pilies, o Vilniuje virš senamiesčio.
SKRENDAM?
Išsirink sau geriausiai tinkančius skrydžius ir susitinkam ore!